”Den absolut största fördelen har varit att dom nu kan läsa veckobrevet i sina mobiler”
– Anneli Ågren Östlund, marknadschef på Wayne’s Coffee

Som en av Sveriges största cafékedjor var det en stor utmaning för Wayne’s Coffee att snabbt och effektivt få ut interna nyheter

Wayne’s Coffee startade redan 1994 och har sedan dess vuxit till att bli en av de största svenska cafékedjorna med 125 caféer i och utanför Sverige. Men med snabb tillväxt och internationalisering kommer även en del utmaningar, inte minst i form av hur man effektivt kunde kommunicera till alla franchisetagare och anställda.

Utmaning och behov

Att kontinuerligt informera medarbetarna om kedjans aktuella nyheter och aktiviteter har alltid varit viktigt för Wayne’s Coffee och en av de bärande delarna i detta är ett internt veckobaserat nyhetsbrev. Personalen på huvudkontorets marknadsavdelning fick varje vecka lägga mycket tid på att hämta in information från flera olika nyckelpersoner och sedan manuellt sammanställas.

Nyhetsbreven tog även tid att skapa i InDesign och PDF-filer som behövde skickas ut till alla mottagare. När allt fler övergår till att läsa via sina mobiltelefoner så blev PDF-formatet, som är allt annat än optimalt för mobilt läsande, ett växande problem i att nå ut.

Vår lösning

Wayne’s har idag gått över till att både skapa och distribuera alla sina interna nyhetsbrev direkt i Chainformations plattform. Anneli Ågren Östlund, Wayne’s Coffees marknadschef och ansvarig för framtagandet av nyhetsbreven, beskriver det som följande ”Det blev både enklare och snabbare, produktionstiden har halverats”.

I plattformen kan Anneli utifrån färdiga mallar skapa basinnehållet och sedan dela det till övriga nyckelpersoner som fyller i sina respektive nyheter. När brevet är klart delar Anneli det enkelt till ett urval av mottagare.

”Den absolut största fördelen har varit att dom nu kan läsa veckobrevet i sina mobiler” – Anneli Ågren Östlund

Eftersom hela plattformen är responsiv och mobilanpassad kan mottagarna nu helt utan problem läsa nyheterna var de än befinner sig och på vilken enhet de än använder.

Wayne’s Coffee utsågs 2017 till vinnare av Årets Franchisekedja och så här sade Mats Hörnell, CEO på Wayne’s Coffee till Chainformation efter att ha mottagit priset:

This image has an empty alt attribute; its file name is franny2017-150x150.png
”Att få priset som Årets franchisekedja betyder oerhört mycket för oss. Det är inte bara ett kvitto på att vi har ett framgångsrikt affärskoncept. Priset innebär också att vi nu blir ännu mer attraktiva i potentiella franchisetagares ögon. Vår kedja har växt från ett kafé, med endast egna vinstmedel och tillsammans med duktiga franchisetagare, till 125 kaféer, €65 miljoner i omsättning 2016 och fem länder. Snart finns vi i sju länder. Första franchisetagaren från 1997 är fortfarande kvar i systemet. Detta hade inte gått utan ett starkt och stabilt franchisesystem som dessutom utvecklas hela tiden.”

www.waynescoffe.se

Vill du se plattformen live?

Ta 15 min och en kopp kaffe så demar vi online.
Vi hatar tjatiga säljare lika mycket som du, så om detta inte passar er lovar vi att inte störa dig igen.