Varför du måste vara seriös när du ger ditt intranät ett namn (1/2)
Published 2018-10-27

Och hur du kommer igång

Del 1/2

Google, Facebook, Dropbox, Starbucks.

När du läser dessa namn kommer du att tänka på vissa bilder: kanske är det företagets produkter. Kanske är det deras logotyp eller typsnitt. Kanske är det deras webbplats eller deras färger. Kanske är det funktionaliteten, miljön. Eller kanske är det en blandning av alla dessa.

Alla dessa föreningar har ett enkelt namn. Varför är det så?

Förväntar du dig ett intranät för franchisetagare? Säg vad du vill!

Ofta är namn tecken, indikationer på en hel kultur. Med detta namn följer en betydelse för vad företaget står för, vad deras signaturprodukt är och vart de kan tänkas ta vägen härnäst.

Dessa namn är unika och tidlösa, och de är inte beroende av vare sig modenycker eller demografiska faktorer. Istället för att vara ett tidsmärke definierar dessa namn epoken. Så nu måste du fråga dig själv: varför är namngivning så viktigt och vad är det som ingår i ett namn?

När du börjar formulera franchiseverksamheten och rollerna och skapar en identitet för hur varumärket fungerar, interagerar och känns igen, är det viktigt att skapa en intern kultur som efterliknar dessa externa kännetecken. Särskilt när det gäller kommunikation kräver intern kommunikation som sker inom ramen för ett intranät mer än bara funktionalitet och gör mer för din interna verksamhet än att bara tillhandahålla sömlös utbildning och verktyg till dina franchisetagare och deras anställda.

Att namnge företagets interna intranät på ett genomtänkt och relevant sätt påverkar hur dina anställda interagerar med nätverket och vad de förväntar sig, samt hur nära de anpassar sig till målen och kulturen för själva franchisemärket. Genom att i ett namn försöka fånga upp var du som franchisetagare står för tillfället och var du vill utvecklas, förmedlar du implicit till franchisetagarna skillnaden mellan aktivt samarbete och dålig kommunikation, engagemang eller missnöje och bra eller dålig prestation.

Ärligt talat, när såg du senast någon som tyckte att “intranät” var ett häftigt namn som gav en känsla av spänning? Ja, jag trodde det. Det är förmodligen också en usel raggningsreplik. “Hej snygging – vill du komma över till mig? Jag kan visa dig mitt intranät…” Troligenett bra recept för att förbli singel!

Naturligtvis är intranätets funktionalitet bara en del av det hela. Genom att använda ett intranät för franchisetagare som ett sätt att kommunicera och samarbeta med franchiseledare och kollegor kan franchisetagarna inte bara kommunicera och samarbeta med dem, utan de kan också “återvända till ett nav” när de letar efter verktyg, stöd, uppdateringar och information. Att välja rätt namn främjar bara detta mål och identifiering av en franchisetagare med varumärkeshantering. Förutom att minska mängden e-post eliminerar det också onödiga möten och kostnaderna för att söka information (som enligt IDC tar 30 procent av arbetsdagen i anspråk).

Ju enklare och effektivare det är för de anställda att kommunicera, desto mer produktiva, samarbetsvilliga och innovativa är de. Det är ingen överraskning att intranätet har blivit ett av de viktigaste verktygen i en franchiseorganisations teknik. Att namnge det på rätt sätt är därför en lika känslig dans som att namnge företagets yttre ansikte utåt. Låt oss inse det: “GetDropbox.com” är mycket mindre relevant och spännande än “Dropbox.com”.

1. Mannen i maskinen?

McGill Universitys interna studentintranät kallas Minerva, Harvard Universitys portal kallas HarvardKey och UofT:s studentinloggning för intern åtkomst och kommunikation kallas Blackboard. I alla tre fallen är namnen valda mindre för att uttrycka sig och har mer att göra med vad namnen betyder för skolans kultur och värderingar för eleverna.

I dessa fall ger McGills “Minerva” studenterna en känsla av visdom och högre utbildning som en romersk gudinna, Harvards “HarvardKey” en känsla av att vara utvald och exklusiv och UofT fokuserar på vad som händer i ett klassrum som är inriktat på inlärning. Alla tre namnen talar om för eleverna vad de kan förvänta sig av dessa intranät. Det viktigaste för studenterna är dock att namnge det interna kommunikationscentret, vilket gör det möjligt för dem att förmänskliga det sätt på vilket deras interaktioner äger rum.

När deras system, som har fått ett lämpligt namn, fungerar bra och underlättar deras kommunikation, är de som använder intranätet glada och stolta över att fortsätta använda det och associerar sin identitet med den större organisatoriska och/eller institutionella verksamheten på denna plattform.

2. Vad är ett namn?

Genom att ge intranätet ett namn får det en identitet som lockar människor och främjar användandet. Det namn som franchisegivaren väljer för sitt intranät kommer inte bara att påverka hur intranätet används för att få tillgång till information och som ett nav för kommunikation. Det kommer också att förbättra uppfattningen om franchisetagarnas roll, kommunikationen och själva intranätet inom organisationen. Intranätet handlar naturligtvis om aktiv kommunikation, så ju mer franchisetagarna lägger ner på intranätet, desto mer får de ut av det.

Deras interaktioner i systemet och via franchisens intranät kommer sannolikt att vara positiva och framgångsrika om namnet är något som lockar dem. Sanningen är att ett robotiskt och tekniskt namn signalerar ett själlöst tekniskt system, vilket underförstått talar om för franchisetagarna att deras interaktion med systemet i bästa fall är funktionell, snarare än att de inspireras av möjligheten att dela med sig av sina tankar och idéer. När ett intranät är “rätt gjort” är det verkligen en levande, andas enhet som smidigt integreras i franchisetagarnas dagliga arbetsrutiner. Det ska inbjuda till engagemang och rätt namn gör att dessa interaktioner, liksom själva intranätet, blir levande.

3. Pratar du med mig?

Förutom den humaniserande effekten hjälper namngivning till att skilja systemet från andra system och gör det lättare att referera till det. Genom att bara “namnge” kan du förstå var du kan hämta en viss information eller få tillgång till en resurs. Ett intranätnamn bidrar till ditt varumärkes vokabulär, men internt snarare än externt. Det ger en gemensam vokabulär, något som franchisetagare och deras anställda kan samlas kring och bygga upp ett “vi” snarare än ett “det”.

Utan det kan franchisetagarna kalla det för “intranätet”, “nätverket”, “portalen” eller kanske namnet på teknikleverantören, till exempel Chainformation. Men detta motverkar alla syften med humanisering, associativ företagskultur och enkel hänvisning. Dessutom är den inte särskilt sexig. Ingen har någonsin blivit inspirerad av att arbeta på “nätverket”.

Är du övertygad? Så här kommer du igång.

Ta fram ett anteckningsblock och en penna, lite papper och markörer eller en whiteboardtavla. Du bör notera svaren i ditt team på var och en av dessa frågor och använda svaren för att vägleda din namninsamling, som vi kommer att beskriva mer i nästa artikel, del 2 här.

 

Kom ihåg att du vill hitta ett namn som förkroppsligar organisationens kultur och den plats som du vill att ditt intranät ska ha i den. Låt oss börja med frågorna på “hög nivå”:

  • Vilka är dina mål?
  • Hur vill du att de anställda ska använda den?
  • Vad gör organisationen och varför?
  • Vad är dess syfte och varumärke?
  • Vilka värderingar representerar ditt varumärke?

Nu när du har fokuserat på de övergripande målen vill du skala ner och gå över till den dagliga verksamheten inom själva franchiseföretaget.
 

  • Vilka är de personer som arbetar med dig?
  • Varför arbetar de för din organisation?

När du och/eller ditt team har noterat svaren på dessa frågor kan ni börja utveckla en klar och tydlig idé om vad ni vill att ert intranät ska förmedla.

Sammanställa en lista med nyckelord

Du bör ta dina svar och låta dem marineras ett tag. Börja brainstorma ord som du kommer att tänka på när du går igenom dina svar.

Dags att göra lite marknadsundersökningar för att hitta inspiration! Bläddra bland Insider från The Next Web(http://thenextweb.com/insider/) för att ta en titt på några startup-namn som du tycker är intressanta. Du kan göra lite efterforskningar för att se hur de bildades. Att utsätta dig för denna jargong för namngivning kan också hjälpa dig att få igång din egen kreativa kraft.

För sedan en loggbok över alla nya namn som du kommer på när du går igenom den här processen. Du kan även använda Thesaurus.com för att hitta synonymer för de nyckelord du vill fokusera på.

Namngeneratorer

Under brainstorming och sökningar är det alltid bra att ta de ord och begrepp som du har stött på och börja försöka tillämpa dem i verkligheten. För detta ändamål kan du använda Domai.nr (https://domainr.com/) för att skapa förkortningar (t.ex. Acme Florist är acme.flo”). Du kan också använda den här fantastiska resursen Wordroid (http://wordoid.com/) för att leka med två eller flera ord för namn som du tycker om och kombinera dem på ett lekfullt och intressant sätt.

Tänk på följande: en fastighetsfranchisetagare med 100 kontor har inte samma behov som en nystartad kaffekartong, eftersom deras kundkrets, atmosfär och interna verksamhet är unik, inte bara för deras varumärke utan även för deras bransch. Namnet på ditt intranät för franchisetagare ska överensstämma med din företagskultur och stil, återspegla dina mål och engagera dina franchisetagare och deras anställda. Den måste passa.

Nästa steg, del 2:

Chainformations djupgående How-To guide om namngivningsprocessen för franchisetagare på intranätet.

Similar Posts