
För många restauranger och caféer präglas vardagen av tuffa utmaningar, från efterdyningarna av en global pandemi till höga elpriser och en aldrig tidigare skådad inflation som får gäster att hålla hårt i plånboken. Dessa faktorer har flätats ihop och skapat ett kritiskt behov där varje steg i restaurangdriften kräver extra uppmärksamhet, där varje detalj räknas.
För att hålla en verksamhet framgångsrik i dessa oroliga tider behöver restaurangägare och beslutsfattare vara effektiva, proaktiva och oerhört noggranna. Slarv i driften eller glapp i kommunikation kan snabbt leda till stora problem, särskilt när man balanserar på en knivsegg av lönsamhet. För restaurangägare och kedjeledningen innebär detta en nödvändighet att ha en finger på pulsen; att vara säker på att varje rutin, varje arbetsmetod, verkligen följs av alla i teamen – på alla restauranger.
I en bransch där marginalerna ofta är små och gästernas recensioner hänger på varje detalj, kan även den minsta avvikelse orsaka betydande förluster och dåliga omdömen, framför allt om det är återkommande. För en enskild restaurang kan detta innebära en ständig kamp för att bibehålla kvalitet och effektivitet. Och när man ser på det större perspektivet, det vill säga att synkronisera och hantera flera restauranger i en kedja, kan uppgiften verka hopplös.

Det är inte rimligt att managers och skiftledare skall behöva kolla så varje arbetsuppgift och rutin blir ordentligt utförd, det tar för mycket tid, kostar för mycket pengar och ger framför allt ingen överblick på vad som avviker. Att dribbla med papperslistor, chattappar och massor med e-post skapar bara mer saker att hålla reda på.
Men hur uppnår man denna nivå av att “ha koll” i en enskild restaurang, eller än svårare, i en kedja som sträcker sig över flera städer eller länder? Den goda nyheten är att idag finns det smarta, effektiva digitala verktyg till hands för att hjälpa till med just detta. Och det behöver inte heller vara mer kostsamt än att ha ett mobilabonnemang per restaurang.
Identifiera, kommunicera och agera effektivt på avvikelser
När fel uppstår i driften – oavsett om det gäller en felaktig beställning, ett brott mot hygienrutiner, slarv med att allt är preppat, hackat och klart eller en sådan enkel sak att toaletterna inte städas ordentligt – är det avgörande att det snabbt identifieras, kommuniceras och åtgärdas. Med traditionella och manuella metoder kan detta vara en tidskrävande och i sig felbenägen process, men med rätt digitala verktyg blir det enklare och mer effektivt än någonsin.
We have been using Chainformation since 2003, but this platform is so much more than just a communication channel. It also helps us to simplify and streamline daily operations at our venues, become more efficient in operational support and quality assurance within all our brands.
Rasa Jonyte
Project & Operations Support Manager, O’Learys, Sing Sing & Harrys
Har det hänt att ni behövt säga samma saker flera gånger – och ändå når ni inte igenom till alla?
Tänk dig en centraliserad plattform där du har överblick på flera aspekter av din verksamhet, eller kedjan som helhet. En app i mobilen eller plattan där anställda och teamen kan ha direkt kommunikation, svar på frågor, få åtkomst till uppdaterade driftshandböcker och till och med genomföra digitala checklistor för att verifiera och säkerställa så alla era utarbetade rutiner och bästa praxis följs. Som kedjeledare eller restaurangchef får du en övergripande bild av hela din verksamhet, med realtidsrapportering och insikter som gör att du kan agera proaktivt snarare än reaktivt.
Chainformation är i framkant av denna digitala revolution, en plattform specifikt utvecklad för kedjor inom F&B-sektorn och marknadens vassaste lösning för att hantera, supporta, följa upp och förbättra driftskvalitet på alla nivåer.
Till exempel, när en uppgift i en restaurang inte blir utförd, eller inte är enligt er standard, kan du bli omedelbart underrättad. Eller om en specifik restaurang i din kedja underpresterar i jämförelse med andra, ger Chainformation dig de insikter du behöver för att snabbt ingripa. Med dess hjälp kan du i grunden ändra på vilket sätt ni hanterar era restauranger, och se till att varje enhet kan leverera oavsett de externa utmaningarna.

Så, om du känner igen dig i dessa utmaningar och söker en lösning för att göra din restaurang- eller kaféverksamhet mer robust, effektiv och konkurrenskraftig, varför inte utforska vad Chainformation har att erbjuda?
Boka en demo, avsätt 20 minuter och låt oss visa dig hur många andra i er bransch arbetar med detta så att även du kan vässa verksamheten för morgondagens utmaningar.