Den interna kommunikationen är viktig för alla företag. Utan den blir tillväxt och välstånd alldeles för tråkigt och ibland till och med omöjligt.
Alltför många delar av din verksamhet och organisation är beroende av din interna kommunikation. Men att inse och se bristerna i den är inte alltid lätt, det är bara inte så uppenbart. Därför har vi sammanställt denna lista med tre tecken på att er interna kommunikation misslyckas. Så, utan vidare.
Du spenderar mer tid än du skulle vilja på att läsa och svara på e-post från dina egna kollegor.
Visst, vi kommer alltid att ha viktig korrespondens via e-post – det är inget problem i sig, det är en del av de dagliga uppgifterna i alla företag, men det handlar om vilken typ av e-post som tar upp din värdefulla tid. Om du ägnar mycket tid åt intern e-post till och från dina egna kollegor är det förmodligen något som är fel. Varför är svaret på alla dessa frågor inte redan känt? Borde inte dina anställda redan veta svaret på det de frågar dig om? Eller borde de inte åtminstone veta var de kan hitta svaret själva?
Överfulla inboxar är ett stort problem för många företag, och undersökningar har visat att en gemensam hubb för intern kommunikation har lett till 80 % mindre “intern skräppost”. Om din interna kommunikation var bättre – tänk vad du skulle kunna göra med all den tid som du sparar på detta.
Du når inte dina mål.
Det är ingen överraskning att du inte når dina månadsmål om dina kollegor och anställda inte ens känner till dem. Men varför är det så? Varför är de inte medvetna? För du skickade ju det där mejlet, eller hur? Exakt, och det för oss tillbaka till den första punkten på denna lista, intern skräppost . E-post kan vara ett bra kommunikationsverktyg, men du bör aldrig förlita dig på det, det har för många brister – “förlorad” eller “olevererad” e-post är bara två av dem och det är inte särskilt tillförlitligt. Viktig information som dina månadsmål hör inte hemma i din kollegas inkorg – den är alldeles för viktig och bör vara tillgänglig hela tiden. Information som denna bör delas via en hubb för intern kommunikation – en plattform som kan garantera att rätt information finns tillgänglig och läses av rätt personer.
Du ser fler och fler klagomål från kunderna.
Du har alltså en perfekt modell som ska göra alla kunder nöjda och i de sällsynta fall det uppstår ett problem ska det hanteras på lämpligt sätt för att vända den dåliga kundupplevelsen innan den leder till ett klagomål. Men antalet klagomål ökar ändå. Det är lätt att skylla det ökande antalet klagomål på ditt företags tillväxt, men det är helt fel. Ett växande företag bör innebära mer av det goda och mindre av allt som är mindre bra.
En anledning till kundklagomål kan vara så enkel som att ditt företag inte pratar med varandra. Du måste kommunicera med dina anställda för att hålla dem nöjda – nöjda anställda ger nöjda kunder, det är så enkelt som det är.