När du driver ett franchiseföretag kan det vara en enorm utmaning att hålla koll på verksamheten i hela nätverket. Naturligtvis vill vi alla föreställa oss att saker och ting fungerar som en färdig produkt – en väloljad maskin där franchisetagarna förstår vad som förväntas och har de resurser de behöver för att få företaget att fungera. För att nå dit måste man dock vanligtvis övervinna många utmaningar i samband med olika former av kvalitetskontroll.
Det kan faktiskt finnas otaliga problem som kan falla in i denna kategori. Här är dock tre särskilt betydande risker som franchiseföretag står inför när det gäller kvalitetskontroll.
1 – Eftersläpning i kommunikationen
I en tidigare artikel här hade Kristen Wood, vd för The Ten Spot, några intressanta kommentarer om kommunikation, som i huvudsak handlade om att detta var ett område där hon var tvungen att lära sig mycket på vägen när hon etablerade sin egen franchisemodell. Wood, som startade sin framgångsrika verksamhet med skönhetsbarer och salonger i Kanada 2006, förklarade att hon tidigt insåg att hon skulle behöva “mer standardisering” och “en ökande grad av hänsyn till franchisetagarnas behov” i sin kommunikation med franchisetagarna.
Wood har använt sig av dessa insikter för att styra hur den interna kommunikationen sker i hennes företag, men hennes fall illustrerar en ständigt närvarande risk inom franchisemodellen: att kommunikationen är eftersatt. Naturligtvis kan kommunikationen i den här typen av verksamhet inte vara 100 % standardiserad, eftersom olika franchisetagare, chefer och till och med anställda på lägre nivå kommer att ha olika behov vid olika tidpunkter som måste tillgodoses. Det är dock viktigt att ta hänsyn till Woods tillvägagångssätt och försöka utveckla en så nära som möjligt till en allomfattande förståelse för franchisetagarnas behov. Detta banar väg för proaktiv kommunikation i rätt tid och minskar sannolikheten för missförstånd eller obehandlade frågor.
2 – Att hamna efter med inventeringen
En annan vanlig risk i franchiseföretag är att leveranskedjan trasslar in sig eller blir långsammare, vilket leder till att lagren blir låga eller går ut. Detta kan hända på många olika sätt, från brister i tillverkningen till ineffektiva leveranser och till att en enskild franchise inte kan spåra sina leveranser på ett korrekt sätt. Men även ett litet missöde på detta område kan leda till stora problem för företaget i stort.
Lyckligtvis är detta ett problem som kan lösas i dag till stor del med hjälp av teknik och effektiv förvaltning. Mjukvara och anslutna enheter kan nu hålla koll på lagerartiklar på ett automatiserat sätt, så att en franchisetagare skickar en varning när den möter ett behov, eller en tillverkningsanläggning eller leverantör skickar ut data om status för produktberedskap. Och däremellan kan tekniken också bidra till att göra själva leveransprocessen så effektiv som möjligt för franchisetagare. Verizon Connect UK undersöker fördelarna med mjukvara för ruttoptimering och påpekar att den kan användas för att anpassa ett verksamhetsområde; den kan hjälpa dig att kartlägga effektiva transportvägar, förbereda dig för förseningar och justera tidtabeller vid behov. System som dessa kan i slutändan ta en stor del av lager- och leveranshanteringsprocessen ur händerna på dig som företagare.
3 – Misslyckas med att ta till sig millenniernas deltagande
Detta kanske överraskar en del, men sanningen är att millennials är en ganska unik generation som nu är i en ålder som gör att de utgör en betydande del av konsumtionsekonomin. Därför är det viktigt att ta hänsyn till dem specifikt när du bygger upp din franchisemodell, och om du inte gör det kan det leda till missade affärsmöjligheter.
I en artikel som handlar om trender inom franchising av livsmedel, talar Revel Systems ganska effektivt om millennieinflytandet och påpekar att denna generation har vuxit upp med trendiga snabbmatsalternativ, en större benägenhet att äta ute och i vissa fall en benägenhet att köpa franchisetagare själva. Dessa synpunkter gäller en viss typ av franchiseverksamhet, men som ett större argument visar de tydligt att det är värt att ta hänsyn till smak och preferenser hos denna alltmer inflytelserika generation. Om du driver ett franchiseföretag är det en bra idé att ta till dig vad millennials kan bidra med, både som konsumenter och som potentiella franchisetagare.
Det finns betydligt fler problem än dessa tre när du vill organisera och strukturera ett franchiseföretag. Om du tar itu med dessa risker är du dock på god väg att ta itu med några av de små saker som kan plåga dessa företag och hindra dem från att lyckas.
Publicera endast för användning av chainformation.com
Av Robin Simon