Många, om inte de flesta franchisegivare, utvecklar sin verksamhet med ambitionen (och hoppet) om en framtida exit. Det har gått åt mycket tid och pengar för att bygga upp ett varumärke på marknaden, men ännu mer internt med franchisetagarna.
Följande artikel tar upp en del viktiga punkter, men i slutändan måste alla förändringar stödjas av tydlig, konsekvent och relevant information och kommunikation. Om det finns ens små skillnader i vad som kommuniceras internt till olika delar av nätverket i en sådan här process kan du räkna med kaos och misstro. Kolla in några av våra artiklar om dessa ämnen.
Följande artikel är en återpublicering av originalet från Josh Russell på Elite Franchise Magasine UK.
Hur du försiktigt kan lämna över ledningen av din franchise när du förvärvar den
När din franchise förvärvas är det viktigt att se till att övergången blir så smidig som möjligt för nätverket.
Entreprenörer inom franchisebranschen ägnar mycket energi åt att teckna avtal med sin första franchisetagare och att utveckla sina nätverk, men det är lika viktigt att tänka på vad man vill uppnå. Under den senaste tiden har många franchisetagare fått en högprofilerad avgång, med Countrywide Grounds Maintenance, Bright & Beautiful, Barking Mad, Home Instead Senior Care UK och Northwood , som alla har blivit uppköpta bara under det senaste året. Men även om den här typen av avslut ger franchisegivare en välkommen chans att få en belöning för sitt hårda arbete, kräver de noggrann planering för att se till att nätverket inte blir lidande under övergången.
Det är osannolikt att det kommer att väcka många känslor när man hör att det inte bara händer över en natt att planera för att sälja sin franchise. “Det handlar om flera år”, säger Stephen Hemsley, ordförande för Franchise Brands, franchisegivaren med flera varumärken som äger Metro Rod, ChipsAway, Ovenclean och Barking Mad. “Du kan inte börja planera tre månader innan du åker.” Ju mer en franchisegivare är involverad i den dagliga driften av nätverket, desto mer komplicerad blir planeringen av dennes avgång, eftersom det kan ha en förödande inverkan på en franchise att förlora både ägaren och ledningens stöttepelare i kort följd. “Du vill inte att franchisetagarna ska behöva byta ledare och sedan byta ägare”, säger Hemsley. “Så om en franchisegivare är mycket engagerad i att rekrytera, motivera och hålla kontakten med franchisegruppen kommer det att ta mycket längre tid att planera sin exit.”
Därför är det absolut avgörande för en franchisegivare att se till att rätt person väntar i kulisserna när de lämnar scenen med vänster hand. “Du behöver ett starkt ledarskap så att den som köper företaget kan fortsätta att driva det framgångsrikt”, säger Jeff Meyers, vice vd för internationell verksamhet på Dwyer Group, en franchisegivare med flera varumärken som äger franchisemärken som Drain Doctor, Bright & Beautiful och Countrywide Grounds Maintenance. “Då behöver de inte gå baklänges för att försöka ersätta nyckelpersoner eller kunskap som gått förlorad.” Lyckligtvis är det ovanligt att många franchisegivare är chefskocken och flaskspolaren: de har en skara erfarna strateger och ledare i vardande som stöder dem. Och även om det inte finns någon som passar in kan den nya ägaren ha en idé om var de kan hitta rätt person för jobbet. “Om det redan finns en stark andra person som kan flyttas till den positionen, bör du förmodligen först titta inom företaget”, säger Meyers. “Om inte så måste man komma in i förvärvet med någon i åtanke eftersom man inte kan ha en brist på ledarskap särskilt länge.”
Att upprätthålla kontinuiteten när grundaren lämnar företaget handlar dock inte bara om att ha någon som kan ta över befälet: att se till att det inte blir några större omvälvningar bland de personer som franchisetagarna har att göra med på huvudkontoret hjälper också till att hålla anpassningstiden så kort som möjligt. “Jag har ännu aldrig stött på en franchise som inte är beroende av huvudkontoret”, säger Hemsley. “Och de viktigaste personerna att ha på plats är det team som arbetar med franchisetagare, oavsett om det är affärsutvecklingschefer eller utbildare.” Omvänt är det osannolikt att franchisetagare har mycket regelbunden interaktion med backoffice-funktioner, vilket innebär att det är osannolikt att introducera nya ansikten på ekonomiavdelningen. “Marknadsföring ligger någonstans i mitten: om de har en central nationell reklamfond och franchisetagarna är starkt involverade i att styra den, är de personer som leder det teamet helt avgörande”, säger Hemsley. “Om så inte är fallet skulle jag säga att det är en färdighet som man kan köpa in.”

Talang och kompetens är viktigt, men för att övergången från den gamla ägaren till den nya ska gå smidigt krävs också att man är överens om etik och kultur. “Bandet mellan franchisegivaren och franchisetagaren är fantastiskt: familj är inte riktigt rättvisande”, säger Meyers. “Så de flesta av företagets grundare vill försäkra sig om att deras barn kommer att tas om hand.” Genom att se till att franchisetagaren köps av någon som delar dess värderingar undviker man att det uppstår en kulturkrock mellan det befintliga nätverket och den nya ägaren, vilket innebär att franchisetagarna ändå kommer att känna sig som hemma. Men kulturell kompatibilitet räcker inte långt om den inte stöds av en ledarstil som franchisetagarna är vana vid. “Ibland har man mycket bestämda ledare som är mycket inriktade på efterlevnad och sedan har man andra som har en mycket mjukare inställning, delar med sig mer och visar mer oro”, säger Meyers. “När franchisetagare är vana vid en viss stil och sedan får något annat, blir det en lång övergångsperiod.”
Det är dock inte alla företagare som säljer sitt företag som snabbt lämnar företaget: vissa stannar kvar för att hjälpa till att inleda en ny era av tillväxt, vilket är fallet med Barking Mad’s Lee Dancy som slöt ett avtal med Franchise Brands för att ta företaget till nästa nivå. Även om detta innebär att det finns färre problem med bristande ledarskap eller kompletterande kulturer, är det fortfarande viktigt att se till att den nya ägaren och den nuvarande ledaren kommer att dra åt samma håll i framtiden. “Om säljaren stannar kvar i företaget måste ni komma överens om en hel del detaljer i förväg, annars kan det uppstå friktion efteråt”, säger Hemsley. När Franchise Brands slöt ett avtal med Barking Mad var man oundvikligen tvungen att ta fram detaljer kring marknadsföring och rekrytering av franchisetagare. Men med tanke på att det förstnämnda företaget var baserat i Macclesfield och Kidderminster och det sistnämnda i Lake District, var ett viktigt villkor för att Dancy skulle stanna kvar att hennes team fick stanna kvar. “Det var grundläggande för affären att hon skulle få behålla sitt folk och kontoret”, säger Hemsley.
Och det behöver inte bara vara en dialog mellan franchisetagaren och den potentiella ägaren: det är också viktigt att franchisenätverket deltar i samtalet, även om det inte är någon bra idé att berätta att företaget är på väg att säljas. “Men du bör göra någon form av tredjepartsundersökning av franchisetagaren för att bedöma om de är nöjda med systemet och vilka möjligheter de ser för tillväxt”, säger Meyers. När försäljningen väl har godkänts och tillkännagivits för nätverket kan en mer personlig dialog äga rum, vilket gör det möjligt för franchisetagarna att ta upp saker och ting och lägga fram idéer för att förbättra nätverket. “Det finns en hel del panik där, det finns en hel del osäkerhet, rädsla, rädsla för det okända, alla dessa saker”, säger Meyers. “Det är viktigt med öppen kommunikation. Du måste få en fullständig puls av nätverket tidigt, annars kommer du att fatta dåliga beslut när du går vidare.”
Som ett vänligt och bekant ansikte har grundaren också en central roll att spela när det gäller att hjälpa franchisetagarna genom övergången. “När affären väl är genomförd bör det vara grundläggande att grundaren kommunicerar mycket noggrant och godkänner den nya ägaren som den rätta ägaren till företaget”, säger Hemsley. Även om detta kan vara en ganska störande tid för nätverket är det värt att inse att detta ger den nya ägaren möjlighet att agera på en del av de insikter som han eller hon har fått från franchisetagarna. “När de väl har kommit över den första chocken över att grundaren lämnar företaget, övergår de snabbt till “wow, jag undrar vad den här nya killen kan göra”, säger Meyers. “De börjar undra om du kommer att åtgärda alla de saker som de anser vara fel.” På grund av detta finns det en kort period under vilken en ny ägare lätt kan göra välbehövliga ändringar i franchisemodellen, vilket kan leda till att nätverket vinner mycket gunst. “Men det fönstret är inte öppet länge”, säger han. “Så du måste göra några förändringar som kommer att påverka franchisetagarna positivt, sedan måste du snabbt lugna ner dig igen och fokusera på att göra mindre, mer inkrementella förbättringar.”
Även om försäljningen av ett franchisenätverk verkar kunna orsaka en hel del omvälvningar, kan franchisegivare med lite framförhållning och planering se till att övergången blir en positiv upplevelse för alla inblandade.