För en restaurangkedja, som för många andra branscher, är frågan om framgång eller misslyckande direkt knuten till gästernas upplevelse i förhållande till deras förväntningar. De avgörande faktorerna är kvaliteten på produkten (mat och dryck), service och atmosfär.

Kunderna förväntar sig mat som är väl förberedd, smakar bra och inte gör dem sjuka. De vill ha oklanderlig service från kunnig personal, och de vill ha en miljö som är ren, bekväm och säker. Naturligtvis skiljer sig ambitionerna mellan olika kedjor och varumärken men i grunden är det samma spelregler.

Du som ägare till konceptet vet precis vad som krävs. Ditt varumärke byggdes definitivt inte över en natt och ett starkt varumärke skapas efter år av noggrann kundservice, utveckling av menyer och restauranger, konsekvent marknadsföring och genom att ständigt bemöta gästernas feedback.

Utspridda restauranger är en utmaning

Att därutöver leda och driva en kedja med flera geografiskt spridda restauranger eller caféer bjuder på en mycket större utmaning än att driva en enskild enhet. Om de olika restaurangerna dessutom ägs av fristående entreprenörer i t.ex en Franchise, ökar komplexiteten ytterligare.

Svårigheten ligger i att säkerställa så gäster möts av samma upplevelse i alla restauranger, oavsett om ni är 5 eller 500 enheter. Ni har ju ett gemensamt namn och ansikte utåt. När kedjan växer och är utspridd över en stad, en region eller kanske över halva världen ökar denna utmaning exponentiellt.

Du måste helt enkelt hitta verktyg och metoder som gör att kedjan kan skalas upp och att alla medarbetare förstår- och kan jobba efter det gemensamma varumärket och konceptet. Samtidigt behöver både den lokala chefen och ni centralt kunna följa upp så alla restauranger möter dessa krav på daglig bas. Inget dödar din kedja och ditt varumärke snabbare än när enskilda restauranger börjar ”cowboya” med egna lösningar.

Och du har just hittat lösningen på dessa utmaningar!

Alla jobbar efter samma rutiner – med både lokal och central uppföljning

Hela ditt restaurangkoncept bygger ju på ett eget ”recept”, ni har era egna framgångsfaktorer. Detta måste ni kunna göra tillgängligt för de som jobbar i driften. Recept, leverantörsavtal, marknadsmaterial, mallar, handböcker, rutiner och all löpande information om vad som händer behöver vara on-line och lätt för alla att nå.

Allt detta hanterar du digitalt i Chainformations plattform. Alla restauranger och personal kan ges olika behörigheter för olika innehåll. Med de inbyggda digitala checklistorna kan du ge personal effektiva verktyg för att via mobil eller läsplatta sköta alla dagliga rutiner helt utan papper. Öppningsrutiner, skiftbyte, front-of-house, back-of-house, städrutiner etc etc.  Rapporter och avvikelser meddelas automatiskt till er centralt och till restaurangchefen.

Vid behov kan du även ge lokala restauranger möjlighet att skapa sina egna checklistor och rutiner för den egna personalen.

Läs mer om de olika funktionerna i plattformen här

Wayne’s coffee – en av Europas snabbast växande cafékedjor. Läs hur de jobbar.