Ingen vet hur detta kommer att gå, men jag är ganska säker på att jag hellre vill ha min öl och hamburgare serverad av en mänsklig, kolbaserad livsform under överskådlig framtid. Och jag har intrycket att de flesta andra människor delar denna uppfattning, vilket skulle göra de kommande årtiondena ganska stabila för franchisekedjor och restaurangkedjor. Skulle du förresten ge dricks till en robot??
Förändringar är dock oundvikliga och AI, maskininlärning etc. är redan här och det är bäst att du börjar förstå hur du kan dra nytta av fördelarna.
“Följande artikel publicerades ursprungligen på
QSR-automatisering
Blir du orolig av termen “artificiell intelligens”? Det skulle inte vara ovanligt. I alla genrer, från SciFi till komedier, har författare och filmskapare presenterat variationer på detta tema: mänskliga skapare ger artificiell intelligens (AI) till maskiner. Sedan använder maskinerna denna intelligens för att ta över sina skapare och förslava dem eller något annat lika ondskefullt. Detta medium talar om det osäkra förhållande vi har till maskiner – vi förstår inte alltid vad de kan göra. Även om det är skrämmande (eller roligt?) att föreställa sig, är verkligheten för AI mycket mindre dyster.
Du ser säkert redan AI i ditt dagliga liv, särskilt när du handlar, äter eller söker underhållning. Läs vidare för att få veta mer om AI inom bland annat restaurangbranschen och hur den förväntas växa.
Vad är AI?
AI avser program som är utformade för att utföra en viss uppgift genom att reagera på specifika miljöer eller ingångar. Eftersom AI-programmen kan förändras beroende på sammanhanget tenderar de att efterlikna mänskligt beteende.
Om du någonsin har spelat ett videospel har du sett AI. Karaktärer i spelet, eller ett motståndarlag, kommer att interagera med dig, tala eller till och med attackera, beroende på vad du gör. De har programmerats för att göra det. I takt med att tekniken för videospel förbättras har dessa karaktärer blivit mer realistiska och verklighetstrogna. Det som skiljer AI från verklig mänsklig intelligens är dock att AI är rent reaktiv; den kan bara reagera på fastställda protokoll. Medan människor använder sig av sina egna livserfarenheter och kunskaper för att lära sig och lösa problem och gör val på vägen, skapar programmerare AI med specifika parametrar i åtanke. Med andra ord existerar zombierna från ditt videospel bara i det videospelet. De kan inte tänka själva. Så om det inte inträffar några märkliga olyckor är det osannolikt att robotar tar över.
Maskininlärning och artificiell intelligens
En annan viktig del av AI är maskininlärning. Denna specifika delmängd av artificiell intelligens innebär att ett program eller en maskin “lär sig” specifika funktioner över tid genom att analysera data och inmatningar. Du kanske har fått “förslag” från en shopping- eller streamingtjänst. Dessa förslag når dig via algoritmer som analyserar din aktivitet för att “lära sig” om dig och anpassa upplevelsen utifrån ditt beteende. Den är dynamisk och fungerar på egen hand. När du använder webbplatsen mer fortsätter algoritmen att “lära sig” ditt beteende, vilket gör att förslagen kan förfinas ytterligare. AI och maskininlärning utesluter inte varandra: maskininlärning är en del av AI.
Tänk på AI som en specifik komponent i en maskin eller programvara. Den gör det möjligt för enheten att utföra en uppsättning uppgifter och anpassa dem när miljön förändras. Att veta hur AI fungerar hjälper oss att förstå hur vi kan tillämpa det på restauranger.
Typer av AI för restauranger
Robotar – att avliva myten
Många är rädda för robotar och deras intåg i arbetslivet. Det är ingen hemlighet att teknik och automatisering kan göra vissa jobb irrelevanta. A Nyligen genomförd MIT-undersökning sammanställde expertdata på området och menar att tekniken kan komma att ersätta allt från några miljoner till över en miljard arbetstillfällen i USA fram till 2021. Det är dock en enorm spridning, vilket tyder på att trots alla våra farhågor är juryn fortfarande inte klar över hur ett tekniskt övertagande kommer att se ut.
Vi har dock sett några restauranger använda AI-robotar med varierande framgång. En Caliburger-restaurang i Pasadena introducerade nyligen Flippy, en robot som enligt uppgift kan tillaga över 300 hamburgare på en dag. Det nya konceptet har fått mycket uppmärksamhet, och kedjan vill ha ytterligare 50 Flippy-modeller i slutet av 2019.
Dominos har också rapporterat om vissa framgångar med sin Självkörande leverans pizzarobotar i Europa, med planer på att utöka programmet ytterligare. Även om dessa robotar får mycket uppmärksamhet i pressen i början, är de lysande undantag och inte riktigt “regler” inom restaurangbranschen.
Kiosker för beställning
En av de mer realistiska typerna av AI som du kan se på restauranger är beställningskiosker. Med dessa maskiner kan gästerna lägga in sina beställningar på plats. Kiosken fungerar sedan som ett kassasystem och skickar beställningen direkt till köket. Med hjälp av maskininlärning kan de analysera globala köpmönster i din restaurang för att ge “informerade” förslag på merförsäljning till gästerna.
Så om din restaurang eller POS använder kundprofiler eller ett lojalitetsprogram kan kioskerna erbjuda kampanjer på plats som är skräddarsydda för den gästen, till exempel en rabatt på deras favoritmåltid eller en gratis födelsedagspresent. Dessa förslag sker på plats och utnyttjar psykologin med impulsköp till sin fördel.
Chatt-bots
Du kanske redan har talat med en chatbot utan att veta om det. Chatbots är en simulerad mänsklig kontakt, och du ser dem ofta i teknisk support på webbplatser. När det gäller restauranger kan dessa chattrobotar hantera bokningar, ta emot en beställning eller svara på kundförfrågningar. De svarar på gästernas frågor med maskinskrivna meddelanden, på samma sätt som en människa skulle göra, och ger direkt feedback, förslag och bekräftelser. Eftersom tekniken för röststyrning blir alltmer vanlig har chattrobotar som kan reagera på ljud, på samma sätt som Siri eller Alexa, redan börjat utvecklas. Med hjälp av AI håller chatbots din restaurangmärke personliga och lyhörda, utan någon inblandning från din sida.
Virtuella personliga assistenter
Virtuella assistenter och deras teknik, som Alexa eller Google Home, växer i snabb takt, med en uppskattad antalet användare kommer att nå 1,8 miljoner år 2021. Dessa enheter berör restaurangbranschen när gästerna använder dem för att söka efter matställen. Dessa personliga assistenter kan ta emot data från restauranger, till exempel platser, väntetider och avstånd. Därefter kan gästerna göra bokningar eller beställningar, allt genom simulerad interaktion mellan de två maskinerna.
Mobila appar för restauranger
Om din restaurang använder en beställningsapp kan du skicka skräddarsydda kampanjer eller meddelanden om merförsäljning baserat på en kundprofil. Många bokningssystem och appar för restauranger använder artificiell intelligens för att ge gästerna förslag på restauranger. Genom att analysera en användares plats och köpvanor kan dessa appar avgöra om en kund är på resande fot, ge förslag på restauranger utifrån dessa kriterier och uppdatera i realtid.
Teknik för förvaltning av restaurangverksamhet
Att använda teknik för att hantera restaurangoperatörer är inget nytt, men med hjälp av artificiell intelligens blir deras funktioner allt mer kraftfulla. Att använda programvara för att hantera restaurangens inventarier, ekonomi och scheman har blivit mycket vanligare för operatörerna, så maskininlärningsfunktioner i dessa program blir mycket viktigare. Genom att analysera data, t.ex. försäljningssiffror, kan dessa program göra prognoser om hur framtiden kommer att se ut. Du kan göra justeringar i ditt arbetsflöde eller fatta beslut om inköp härifrån. Det som gör dessa prognoser så tillämpliga är att de genereras utifrån befintliga data och inte utifrån godtyckliga förutsägelser. AI hjälper dig att fatta välgrundade operativa beslut.
Var kommer du att se restaurang AI?
Det är svårt att säga vilka segment som kommer att gynnas mest av AI för restauranger, eftersom man kan argumentera för alla. En sak att notera är dock att AI-teknik, särskilt när det gäller hårdvara som kiosker (eller robotar!), medför höga initiala kostnader som gör att vissa restauranger inte kan ta emot den direkt. AI för restauranger är inte bara till för nationella kedjor eller kedjor med flera anläggningar, men det är troligen lättare för dessa att införa AI än för en mindre, oberoende verksamhet. Det finns dock inga regler; detta oberoende San Francisco Burger Restaurant använder en AI-robot för att laga mat.
Varför Restaurant AI?
Utöver de flashiga tekniska funktionerna kan restaurangföretagare hitta en mängd olika användningsområden för AI. Artificiell intelligens i restauranger kan hjälpa restaurangföretagare:
- Sänk kostnaderna – Kiosker och chattrobotar befriar personalen från att ta emot beställningar och bokningar och automatiserar processen.
- Minska antalet fel – När en stor del av beställningsprocessen sker via maskiner minskar risken för missförstånd.
- Ge kunderna befogenheter – AI låter ofta kunderna styra flödet. De kan beställa och anpassa dem efter sina behov.
- Förbättra gästupplevelsen – AI hjälper till att avlasta arbetsuppgifter så att personalen alltid kan vara “i stunden” och fokusera på att optimera gästens matupplevelse.
- Öka marknadsföringen – AI hjälper dig att sälja mer och föreslå kunder på automatiserade sätt som du inte skulle kunna göra. Det gör det möjligt att nå dem utanför restaurangen och hålla dem i fokus.
Framtiden för AI på restauranger
Men för tillfället bör alla restaurangföretagare vara medvetna om AI. Den är här, och den utvecklas snabbt. Men andas lugnt! Trots alla de förväntade fördelarna är idén om robotservitörer som är helt automatiska och anpassningsbara till restaurangmiljön inte riktigt här ännu.
Slutet på den citerade artikeln”
Den mänskliga personalen kommer fortfarande att vara nummer ett – ge dem bra stöd.
Oavsett AI-utvecklingen inom en snar framtid, som jag nämnde i början, längtar de flesta människor efter mänsklig interaktion i fysiska tjänstebaserade verksamheter. Det innebär att du måste vara mer flexibel än någonsin när det gäller att hålla personalen uppdaterad, säkra den dagliga verksamheten, varumärkessäkerheten och kundupplevelsen. Vi måste vara experter på mänsklig interaktion, vilket är grunden för kundupplevelsen, och människor behöver relevant, uppdaterad och korrekt information för att kunna arbeta i synk med dina varumärkesstandarder.
Chainformation har ännu inte börjat med hård AI-teknik, utan vi fokuserar på att göra det lättare för riktiga människor att utföra dagliga uppgifter och få “riktigt” arbete utfört i enlighet med standarder.
Du kanske också vill Kolla in våra andra artiklar om franchise
Anders Hall är en av grundarna av Chainformation, ett svenskt företag som sedan 2001 levererar digitala verktyg och system för verksamhetsstöd, intern kommunikation och kvalitetshantering till franchisetagare och kedjeföretag runt om i Europa.