Visste du att intern kommunikation rapporteras som en viktig framgångsfaktor för nästan 79 procent av organisationerna?
Med andra ord, om du inte kommunicerar bra med dina anställda är det troligt att du missar en viktig strategisk komponent i ditt företags tillväxt. Ändå faller så många företag i denna fälla – även de som inser hur viktig den interna kommunikationen är.
För många faller ett företags kommunikation inom de oklara områdena marknadsföring, reklam eller PR, som i allmänhet riktar sig till en extern publik.
Under de senaste tio åren har det dock blivit allmänt accepterat att intern kommunikation är lika viktig som extern kommunikation. Om dina egna anställda inte tror på vad som skrivs eller sägs om din organisation, varför skulle då dina kunder göra det?
FEIEA:s (Federation of Business Communicator Associations in Europe) nyligen tillkännagivna huvudresultat av sin senaste undersökning bland nästan 5 000 yrkesverksamma kommunikatörer på arbetsplatsen belyser ovanstående resultat om att intern kommunikation är en viktig framgångsfaktor för 79 % av organisationerna.
När Deloitte and Touche Human Capital genomförde en undersökning bland amerikanska vd:ar och frågade vilka personalfrågor som är mycket viktiga för organisationens framgång svarade 95 procent av dem “effektiv intern kommunikation”. Samtidigt var det bara 22 % som ansåg att de ansåg att den tillhandahölls på ett effektivt sätt.
Livsnerven i ditt företag
Intern kommunikation är inte bara en varm och skön valmöjlighet. Det är livsnerven i alla organisationer. Tänk på det så här: Om blod av rätt kvalitet inte cirkulerar med rätt tryck och hastighet till alla delar av människokroppen, blir dessa delar långsammare och kan sluta fungera helt och hållet. Kroppen kan då bli sjuk och dö.
En organisation där kommunikationen inte flyter fritt är inte annorlunda. Den interna kommunikationen är inte begränsad till visioner och uppdragsbeskrivningar från toppen, det är inte bara pressmeddelanden med finansiella resultat eller tillkännagivanden om nya produkter, det är inte bara interna eller kundrelaterade nyhetsbrev, årsredovisningar eller videoströmda meddelanden till trupperna.
Alla dessa är viktiga, men de utgör bara en bråkdel av den kommunikation och misskommunikation som sker varje dag på arbetsplatsen. Intern kommunikation är skriftlig, muntlig och icke-verbal interaktion mellan människor i organisationen som till exempel får saker gjorda;
- Det krävs samarbete för att skapa en produkt eller en ny tjänst.
- Det krävs samarbete för att öppna en ny marknad
- Det krävs lagarbete för att genomföra en strategi
En effektiv intern kommunikation hjälper organisationen att uppnå sina mål. Det är den viktiga länken som uppmuntrar alla att ta sitt ansvar. Kommunikation är inte bara ett språk, det handlar om förtroende, relationer, kontroll och delegering.
Det kan användas för att skapa öppenhet inom organisationen och därigenom bidra till att höja de anställdas moral och motivation, vilket tenderar att öka produktiviteten. Den interna kommunikationen bidrar också till att stimulera den välbehövliga feedbacken från de anställda till den högsta ledningen. Några av fördelarna kan vara följande;
- Den ger information och uppmuntrar till utbyte genom att driva och stödja organisationens kortsiktiga och långsiktiga mål och målsättningar.
- Den ser till att dessa initiativ genomförs och följs upp på lokal nivå.
- Det säkerställer att kunskapsdelning och kommunikationsprocesser är en del av det dagliga arbetsflödet inom alla funktioner i företaget.
- Det bidrar till att skapa ägarskap och delat engagemang.
Du vet förmodligen var du befinner dig i din organisation när det gäller intern kommunikation – skulle du säga att din organisations interna kommunikation är effektiv?
Artikel skriven av Kevin Bassett, EntrepreurMag – publicerad här