Inget snusk i duscharna, varm bastu, ordning och reda. Viktigt för era gymbesökare – men vilken koll har ni egentligen centralt?

posted in: Blogg | 0

Gym, yogastudios och spaanläggningar – alla har kunder som spenderar mycket tid där, egentid för sitt välbefinnande. Det ställer stora krav på att miljön är på topp, varje dag. För att kunna möta deras förväntningar måste en kedja inom gym eller wellness ha stenkoll på sina interna rutiner.

Lukt från avloppet, hår i duschrummet, ostädade toaletter eller trasiga träningsmaskiner – driver du en kedja inom gym och wellness så är hygien och ordning något ni hanterar varje dag. Bakterier frodas i den varma svettiga miljön på ett gym eller i en yogastudio och allt måste rengöras och underhållas regelbundet.

Enligt Svenskt kvalitetsindex undersökning är ofräscha omklädningsrum och duschrum det absolut vanligaste klagomålet från gymkunder. Att kvalitetssäkra kundupplevelsen är således en kritisk framgångsfaktor och ni som leder kedjan centralt måste ha stenkoll på alla rutiner följs på alla anläggningar – varje dag. Fungerar inte internkommunikationen inom kedjan så riskerar ni att något slirar, och att hygien eller andra rutiner inte är på topp.

Trasiga maskiner irriterar

Förutom hygien så är ordning och reda grunden för en positiv kundupplevelse. Oordning bland redskap eller oreda i omklädningsrummen irriterar kunderna och trasiga eller avstängda maskiner är ett av de allra vanligaste klagomålen från gymkunder.

Vad är det värsta som kan hända?

I en miljö där kunderna använder tunga vikter och pressar både muskler och puls till max är inte hårbollar i duschen det värsta som kan hända! Olyckor är något som till varje pris måste undvikas, men om det inträffar, vet alla då vad som gäller? Snabb och enkel åtkomst till handböcker och policys är ett måste.

Regelbunden service ökar inte bara livslängden på maskinerna, det minskar även risken för onödiga olyckor. Ni bör även gå igenom era lokaler med jämna mellanrum för att titta på om det finns potentiella skaderisker, en säkerhetsrond helt enkelt. Det är viktigt att förebygga olyckor av flera anledningar; dels för att kunderna ska kunna känna sig säkra med utrustningen; dels för att undvika att hamna i juridiska processer och negativ publicitet i sociala media kan vara förödande.

Här är bara några av alla de artiklar man lätt hittar på nätet om sunkiga gym – vad detta betyder för ett varumärke behövs nog inte påpekas: 

Snuskigt café på gym i UK
Gym fick böta över 100.000 kr för dålig hygien

Tänk på ansvarsfrågan

Om er kedja drivs i Franchiseform är det även viktigt för ansvarsfrågan, har ni som franchisegivare utbildat och informerat tillräckligt om vad som gäller? Om det kan bevisas att ni brustit så kan det bli besvärliga processer och oönskad publicitet. Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att kedjans rutiner fungerar felfritt, och inget sätter interna rutiner på prov som en stressig situation med ett olycksfall.

Slutsats: Ni måste säkra att rutiner kring städ, underhåll av maskiner och kundservice fungerar till 100 procent, oavsett anläggning eller vem som jobbar passet? Men hur får man vettiga lösningar ut i driften, utan stora projekt och kostnader?

Det finns många olika gymsystem för passbokning, schemaläggning, inpassering och medlemshantering. Men de stöder inte de interna rutinerna för personalens dagliga ansvar. 

En effektiv lösning:  Rutiner och checklistor i molnet

Det finns många fördelar för kedjor inom gym och wellness att lägga extra krut på att säkra de interna rutinerna. På alla anläggningar gör medarbetarna ungefär samma saker varje dag. Många gånger organiseras den dagliga städningen och kontrollen av redskap genom att personalen fyller i en papperslista. Men för att säkra att dessa rutiner fungerar till 100 procent måste en kedjan arbeta mer effektivt med kvittens och kontroll.

Med hjälp av en molnbaserad tjänst kan digitala checklistor skickas direkt till appen i mobila enheter för dem som jobbar ute på anläggningarna. När Samira kommer till jobbet klockan sex en måndagsmorgon får hon upp en lista med 15 punkter som hon ska genomföra innan öppning.

Samtliga kontrollpunkter måste checkas av och hon kan också, direkt från sin mobila enhet, bifoga bilder som till exempel visar en träningsmaskin eller matta som behöver service. Är hon osäker på något moment är varje kontrollpunkt i checklistan direkt länkad till bakomliggande instruktioner och beskrivningar.

Från ledningsposition får man på så sätt rapporter och överblick i realtid på vad som händer ute i driften och förutsättningar att åtgärda problem och avvikelser innan de växer sig större ökar väsentligt. Välfungerande rutiner handlar om att ligga steget före, och när manuell och pappersbaserad hantering försvinner sparas både tid och resurser.

Enligt ovan nämnda undersökning finns även stora brister kring servicen från personal på anläggningarna och det gäller då exempelvis bemötande och engagemang. Detta är alarmerande eftersom just den personliga servicen är en dimension som driver både nöjdhet och lojalitet.

Digitala checklistor för verksamhetens alla rutiner

Med Chainformations molnbaserade plattform kan checklistor enkelt skapas för alla slags aktiviteter. Du kan själv bestämma vem som ansvarar för att fylla i checklistan, om checklistan skall vara återkommande och när och hur ofta listan skall dyka upp. Hantera 2 eller 2000 anläggningar med ett klick.

I den molnbaserade tjänsten kan du även hantera alla handböcker med rutiner och förklaringar digitalt. Allt kan uppdateras direkt och du kan vara säker på att alla som skall, har läst, genom att följa lässtatistik.

Smidiga verktyg som dessa ger dina medarbetare förutsättningar att göra ett bra jobb, vilket i sin tur skapar engagemang – själva grunden för en god företagskultur. För kundens del innebär väl fungerande rutiner att duscharna är fräscha, att det finns tvål på toaletten, dricka i kylen och att de slipper leta efter hantlar vid hantelstället.

Lämna ett svar