I Entrepreneur’s Franchise 500-lista finns 10 franchiseföretag inom kommersiell rengöring som regelbundet har tagit en plats bland de 200 bästa företagen.
Branschen är en nisch som är mogen för franchising och har fått indikatorer som verkar lova en positiv tillväxt:
- en intäkt på 51 miljarder dollar 2015, trots en minskning med 5,1 % under 2009-2010.
- Kommersiella städtjänster står för nästan 31 % av branschens intäkter.
- En ökad efterfrågan på städning av bostäder, särskilt i hushåll med två inkomster i städer och förorter.
Många kommersiella, bostadsrelaterade och specialiserade städtjänster hamnar år efter år på listan över snabbast växande franchisetagare, vilket visar att de inte är en tillfällig produkt.
Men franchisingbranschen inom städbranschen i USA och Nordamerika har skakats av flera rättegångar sedan början av 2010-talet, och särskilt skandalen på Coverall 2012 har splittrat franchisetagare och anställda rakt igenom.
Medan många vittnar om entreprenörsandan, den flexibla arbetsmiljön och chansen att vara sin egen chef inom ramen för en franchisestruktur som fördelar med att arbeta för en städtjänst, finns det andra som har blivit offer för en hel rad franchiseproblem, bland annat:
- Felräkning av “anställda” som “franchisetagare”,
- icke-responsiva chefer på fältet och i verksamheten,
- Bristande öppenhet i franchiseavtalen.
- Mikromanagement och brist på förmåner.
Hur det fungerar idag
Varför städtjänster är så lukrativa
För potentiella franchisetagare är städtjänster ett utmärkt sätt att starta ett företag som har en beprövad modell, ett igenkännbart varumärke och löpande kundkonton.
Städtjänster för företag och bostäder är särskilt attraktiva eftersom de kräver en låg ingångskostnad. Men franchisetagarna tycker också att verksamheten är mer lättillgänglig eftersom den inte kräver att de har en yrkesbeteckning, examen eller bakgrund.
Städföretag för företag och bostäder är välkända i samhället och har ofta löpande konton och kunder som använder dem regelbundet, de som vill anlita dem säsongsvis (under vintermånaderna för att kompensera för salt, slask och snö eller under våren för en omfattande vårstädning) eller de som vill fokusera sina ansträngningar på bara en aspekt av renlighet (t.ex. ångning och schamponering av mattor två gånger om året).
Ändå – du visste att det skulle finnas ett förbehåll, eller hur? – Just dessa fördelar är dess akilleshäl.
En låg inträdeskostnad motiverar säkert fler personer att överväga att göra en förhandsinvestering. Men en penningbarriär gör mer än att bara stänga av människor: den fungerar som en självsorterare, ett test som tycks säga: “Endast seriösa kandidater behöver ansöka”.
Detta minskar genast en hel rad franchiseproblem som kan uppstå när franchisetagare inte följer reglerna.
Och hur ser “seriösa kandidater” ut? Potentiella franchisetagare kan ha pengar för att starta ett företag, men det är ingen garanti för att de har den inställning och den affärsmässighet som krävs för att upprätthålla företaget. Sanningen är att det tar lång tid för företag som arbetar med kommersiell städning och städtjänster att etablera sin närvaro och tjänstekvalitet på marknaden.
“Det är inte de hårda kostnaderna som chockerar folk”, säger Petranick. “Det är det faktum att det kan ta två till tre månader att hitta sin första kund. De måste lära sig att vara säljare. Det tar ett tag. De första tre till sex månaderna introducerar du dig själv på marknaden och du måste bevisa att du kan erbjuda kvalitetsvård. Sedan reagerar marknaden och verksamheten tar fart.”
Även om de inte behöver en yrkesutbildning är det viktigt att ha en känsla för vad som krävs för att driva ett företag för att driva en franchise för städtjänster. Det beror inte bara på att arbetet är fysiskt krävande och kräver 110 procent. Det beror också på att det är helt enkelt så konjunkturcykeln går till: långsam start och en uppgång(se vår Sigmoidkurva här!) med tiden, med hårt arbete och konsekvens.
Franchisetagarnas förväntningar (särskilt de som inte är vana vid upp- och nedgångarna med att driva ett företag) är helt enkelt inte anpassade till denna verklighet på marknaden: att pengarna helt enkelt inte kommer att flöda från början.
Många franchisetagare kommer att sluta med att hänföra dessa realiteter till följande orsaker:
- Franchisetagarna får inte sina konton som utlovat
- Ta emot underbud eller olönsamma konton.
- Att konton tas ifrån dem (till synes utan anledning) och ges till andra franchisetagare.
Det är viktigt att notera att detta inte är några ursäkter, utan snarare perspektiv. De är inte osanna, men de visar ändå inte helt och hållet vad som verkligen pågår. De erbjuder inte heller några lösningar på hur detta kan åtgärdas.
.
Om man tittar på dessa franchisefrågor är det dock lätt att se hur var och en av dessa tre fall skulle kunna åtgärdas. Kommersiella franchisegivare har resonerat:
- De vill inte överväldiga nya franchisetagare med flera konton direkt. Istället föredrar de en långsammare upptrappningsprocess när franchisetagarna blir bekväma med arbetet, rollerna och förväntningarna.
- Marknaden är trång och överbelastad och det tar tid att skapa kundupplevelser. Det kan innebära att du måste arbeta för en mindre summa i början, men det är inget nytt, utan det är helt enkelt en realitet i affärslivet och gäller för alla modeller, från franchiseföretag till frilansare och nystartade företag.
- Orsaken är antingen bristande efterlevnad, konsekvent underprestation eller förlust av intäkter på övertid. Det är upp till franchisegivaren att kommunicera dessa specifika skäl – men du kan vara säker på att det inte är utan anledning.
Olika erfarenheter från franchisetagare
Låt oss ta en titt på erfarenheter och kommentarer från franchisetagare av två städfranchiser: Vanguard och Molly Maids.
Källa: Källa: Indeed.com & Glassdoor.ca
EN POSITIV ERFARENHET AV VANGUARD
“Bra människor att arbeta med, flexibilitet och förtroende är de mest uppenbara egenskaperna. Familjedrivet företag innebär en familjär miljö. Lagligt mycket inom ramen för vad som utlovas till franchisetagarna med varje juridisk vinkel smart täckt. Progressiv och djupgående utbildning, mentorskap och certifieringsprogram finns tillgängligt för dem som menar allvar med att utveckla sitt företag.”
NACKDELAR MED ATT ARBETA MED VANGUARD
- Mikromanagement
- Ingen fastställd politik
- En person som hanterar allt
Noterbart är att medan de “positiva” aspekterna har allt att göra med ett positivt företagsklimat och utrymme för tillväxt, är de “negativa” aspekterna baserade på bristande kommunikation. Det är bra att det finns sådana här “problem” eftersom de är så lätta att lösa med verktyg som förbättrar kommunikationen mellan nätverk.
EN POSITIV MOLLY MAIDS-RECENSION
Noterbart: “Det roligaste med jobbet var att kunna vara stolt över det jag gjorde genom att hjälpa mina kunder och se deras glädje när de kom hem till ett skinande rent hem”.
I slutändan är det franchisetagaren som måste ta ansvar för sitt arbete. Det är franchisegivarens uppgift att tillhandahålla stöd, utbildning och befogenheter som uppmuntrar till denna nivå av personlig investering och stolthet.
EN MISSNÖJD MOLLY MAIDS-ANSTÄLLD
Anmärkningsvärt: den anställde var en assistent och inte en franchisetagare. Dessutom hade de anställda inga ytterligare intressen eller personliga investeringar. Även om detta kan skilja sig från franchisetagarens känsla av personlig investering, bör de anställda ändå ha en känsla av “What’s In It For Me?”. Det är också intressant att notera att de problem som beskrivs återigen inte har med affärsmodellen att göra, utan snarare med de smärtor som upplevs av alla anställda, som annars är oengagerade.
Tänk efter: Kan du ersätta den här arbetstagarens oro – nämligen att “ledningen är fruktansvärd” och att “de inte lyssnar på de anställdas oro” – med en annan dåligt skött arbetsplats?
Svaret är ett rungande “ja”! Och det understryks ytterligare av en annan gruppledares erfarenhet nedan:
Noterbart: variationen i arbetstagarnas erfarenheter har mycket att göra med interpersonella interaktioner och relationer, en till en, mellan franchisetagare och anställda. En bra och taktfull franchisetagare som är välutbildad för att interagera med och stödja sina anställda kan skapa en verkligt positiv upplevelse. Detta leder tillbaka till franchisegivarens vilja att utbilda och stödja samt att skapa en befälsordning som är ansvarsfull, transparent och rollbaserad.
Olika kundupplevelser
Det är inte förvånande att en skillnad i erfarenhet hos anställda och franchisetagare skulle leda till en konsekvent inkonsekvens i hur kunderna upplever tjänsten.
VS.
I den negativa recensionen handlar det om en tydlig brist på process från franchisetagarens sida. Det överensstämmer inte med kundens förväntningar på liknande företag.
Här riskerar franchisetagaren att förlora ett konto, inte bara på grund av att hon inte har någon intagsprocess – offerter bör för det mesta vara automatiserade och lätta att få fram – utan också för att hon har förlängt kommunikationsprocessen utan att ge någon egentlig information eller öppenhet.
Det kunden upplever är dålig kommunikation, snedvridna resonemang och inkonsekvent kundservice som ger honom eller henne en dålig känsla.
Gränserna suddas ut
Skandalen med Coverall 2012 krävde att företaget skulle betala tillbaka alla franchiseavgifter – totalt 100 franchisetagare, varav de flesta var nyanlända invandrare – eftersom domstolen beslutade att företaget hade “felklassificerat” sina anställda som franchisetagare.
Under rättegången mellan Awuah och Coverall North America Inc. var franchisegivarnas försvar följande:
“Coverall anser fortfarande att de franchiserade ägarna är oberoende företagare och inte anställda; som sådana driver de sina kommersiella städtjänster, sköter sina konton och anställer självständigt.”
Det är verkligen en tunn linje, men är det olagligt? I det här fallet kanske. Men det prejudikat som städbranschen i allmänhet har skapat är varken överraskande eller nytt för franchisegivare i allmänhet. En kommentator sa:
Hur det kan fungera bättre
Införande av en övervakningsmetod
För produktbaserade företag finns det en transaktion som innebär ett köp. Inköpet loggas vanligtvis in i ett POS- eller point-of-sale-system.
Härifrån är det enkelt att övervaka intäkter, nedgångar och även marknadsföringsinsatser i samband med intäkterna. Franchisetagarna kan snabbt och enkelt ta fram de viktigaste siffrorna och franchisegivarna kan snabbt identifiera under- eller toppresterande franchisetagare.
Det handlar inte bara om att följa upp dessa siffror utan också om att använda dem för att skapa incitament för franchisetagarna att prestera bra och driva på verksamheten för att den ska bli så bra som möjligt. Franchisegivare kan dela med sig av toppresterande franchisetagare till andra som inspiration eller riktmärke och ge tips om hur man når dit.
Franchisegivare och chefer för ledningsstöd kan använda dessa siffror för att ytterligare definiera var det finns behov av fortbildning eller bättre processer för introduktion.
Kontrollera rätt kandidater
Vi överlåter åt en erfaren franchisetagare att förklara två saker: varför städtjänster är så lukrativa och dessutom varför det i slutändan inte spelar någon roll om det är snabbmat eller städtjänster – affärsprinciperna är desamma i alla branscher:
Många av de punkter som han tar upp är viktiga för franchisetagarens framgång. De måste ha självkännedom för att förstå om de redan har dessa aspekter och denna attityd eller inte.
Men om det inte finns någon form av självutvärdering är det upp till franchisegivarna att ha en grundlig kontrollprocess – en process som inte bara består av en förhandsinvestering som ett hinder för att komma in, utan snarare en process som utvärderar en kandidats affärsmässighet och beredskap på lång sikt.
Ju mer aggressiva och konservativa franchisegivare kan vara i detta avseende, desto bättre kandidater kan de attrahera – och behålla!
Uppgradering av äganderätten
En annan bra idé inom städbranschen för kommersiella och bostadsrelaterade tjänster kommer från det sätt på vilket du lär ett barn att cykla: med stödhjul, lite i taget.
Förvirrad? Följ med oss här.
Tanken med att “höja nivån” eller trappa upp ägandet en nivå i taget är att utbilda franchisetagarna till fullo, men att inte kasta dem i det djupa än.
Flera framgångsrika städfranchisetagare med låg omsättning väljer i stället att låta franchisetagarna ta hand om ett eller två “lågpresterande” konton så att de kan lära sig hur verksamheten fungerar och sedan ta på sig större ansvar, eller bättre konton, när de går från nivå till nivå.
Beroende på vilken specifik städtjänst de tillhandahåller kan franchisegivarna också välja att dela upp utbildningen utifrån funktion: när en franchisetagare till exempel behärskar en aspekt kan han/hon gå vidare till en annan, vilket kräver både den ursprungliga utbildningen och den nya erfarenheten.
Skapa ett syfte med hjälp av processen
Molly Maids har blivit utsedd till en av de bästa städtjänsterna att arbeta för – både av franchisetagare som äger en andel och av anställda som arbetar för franchisemärket.
Många anställda anser att det är lätt att arbeta på Molly Maids tack vare den process för städning som utbildningen ger dem. Franchisemärket har utvecklat en process för varje typ av städning som finns i deras verksamhetshandböcker.
Det kan vara en samling videor, skriftliga instruktioner och utbildningskort som de anställda kan hänvisa till, men oavsett vad som händer hjälper en fast process till att effektivisera arbetet.
I en mycket specifik mening innebär detta att de anställda kan slutföra fler hus på en dag eftersom deras arbete är grundligt, inte slarvigt, men eftersom de har en process som de kan lita på går arbetet snabbt framåt.
I en mer allmän bemärkelse innebär en process för en städtjänst för företag eller bostäder att franchisegivaren har tagit sig tid att lära känna verksamheten. De förstår vad franchisetagare och anställda sannolikt kommer att möta under dagen.
Det innebär också att de kan särskilja sig på en annars överbefolkad marknad. Varje liten bit hjälper och att ha en “process” är inte bara en idé som bidrar till effektivitet, det handlar också om att uttrycka det som en unik konkurrensfördel för kunderna.
Överensstämmelse är en dubbelriktad väg
“Ops. kille [plays] en roll mellan fredsmäklare och skurk… aldrig en huvudperson”
Det säger en recensent på Glassdoor som har arbetat med Vanguard i fem år och gått från anställd till fältchef.
Denna typ av klyfta mellan franchisegivare och franchisetagare är tyvärr alltför vanlig, men kan lyckligtvis lätt åtgärdas.
Allt börjar med en förståelse och en etik för att efterlevnad är en dubbelriktad väg. Vad rapporten egentligen avslöjar är inte hur branschen ser ut just nu, utan möjligheten för förbättrad franchisekommunikation att påverka resultatet för varje franchisemärke.
Så – carpe diem! Ta tillfället i akt att införa förändring!
—
Med statistik från Analys av rengöringsbranschen 2017 – Kostnader och trender