Mycket tid, pengar och resurser går åt till att utforma och producera kampanjer. Dina team förhandlar med leverantörer, producerar texter och grafiskt material, fysisk skyltning, digitala bilder, innehåll i sociala medier osv. Sedan kommer den stora investeringen, medieexponering: att köpa annonser. Men synlighet är dyrt.
Tyvärr kan allt detta hårda arbete vara mer eller mindre förgäves om den lokala butiken eller restaurangen misslyckas med att genomföra kampanjen i sin helhet. Om de inte genomför visuell marknadsföring, installerar skyltar, informerar personalen eller bokar lokala medier i den utsträckning som krävs, kommer resultatet att bli sämre än vad du förväntar dig. Tyvärr vet du det redan alltför väl.
Med franchisens geografiska spridning är det omöjligt för personer från den centrala organisationen att fysiskt besöka alla enheter. före varje kampanj. I stället förlitar man sig ofta på att skicka elektroniska instruktioner, riktlinjer och annat teoretiskt stöd i hopp om att personalen ska göra allting rätt. Men standarden kan glida, och för vissa märken händer det alldeles för ofta. Detta faktum kan förbli okänt tills det är för sent, när försäljningsrapporterna efter kampanjen inte når upp till målet eller när missnöjda kunder uttrycker sig i sociala medier.
På tal om uppföljning av kampanjer har de flesta företag endast tillgång till hårda värden och KPI:er från sina kassasystem. Men hur är det med mjuka värden? Vad tycker de anställda och vad har de reflekterat över när de interagerar med gäster och kunder? Hur kan vi få deras feedback för att få en mer komplett bild av vad som fungerade och vad som kan förbättras i våra framtida aktiviteter?
Detta är där digitala checklistor och interaktiva formulär på nätet kommer in i bilden. Detta är supereffektiva verktyg som kan hjälpa butikspersonalen att göra alla steg rätt och som ger den centrala marknadsavdelningen verifierade bevis för att allt är verkligen OK i tid för kampanjlanseringen och för att få snabb och relevant feedback efteråt.
Ditt DNA finns i handböckerna för franchiseverksamheten. För alla franchisegivare är systemhandböcker tillsammans med utbildning och internkommunikation grunden för att franchisetagarna konsekvent ska kunna leverera på ditt varumärkeslöfte. Tänk på dem som ditt franchisesystems DNA.
Ditt DNA finns i handböckerna för franchiseverksamheten. För alla franchisegivare är systemhandböcker tillsammans med utbildning och internkommunikation grunden för att franchisetagarna konsekvent ska kunna leverera på ditt varumärkeslöfte. Tänk på dem som ditt franchisesystems DNA.
Hur får man en praktisk lösning i praktiken?
Många framsynta företag och franchisegivare söker efter en enhetlig upplevelse som samlar alla former av intern kommunikation i en enda plattform som främjar bättre kontroll och samarbete. Chainformation är en webb- och appbaserad plattform som är unikt utvecklad för franchisetagare och andra verksamheter med flera anläggningar. Syftet är att hjälpa den lokala ledningen och personalen att arbeta i enlighet med koncept, varumärkesstandarder och gemensamma riktlinjer. Med ett dynamiskt roll- och rättighetshanteringssystem med flera nivåer kan hela nätverkets struktur och organisation kopieras och varje lokal butik/enhet – tillsammans med relevanta anställda – kan läggas till i systemet. Personalen arbetar från en app på vilken mobil enhet som helst och får automatiska push-notiser för alla ändringar/uppdateringar.
Med en digital checklista skapar marknadsavdelningen ett antal kontrollpunkter som sedan måste bekräftas som “OK” eller “Inte OK” av personalen på varje enhet/butik. För att förtydliga och ge vägledning läggs instruktioner om hur varje steg ska utföras till vid varje punkt, eller länkas till (till exempel) en handbok.
För varje enskild kontrollpunkt kan användarna ange om foton ska bifogas (t.ex. för att visa utställningar i butiksfasader eller att nya menyer har placerats på borden osv.) Om något saknas eller är felaktigt kan det markeras som en avvikelse och kommentarer kan läggas till direkt i programmet. Ett foto kan också bifogas här (det är dock frivilligt).

Rapporter i realtid möjliggör snabba åtgärder
Alla dessa uppgifter lagras i Chainformation-databasen och kan användas för att skapa rapporter i realtid. Dessa rapporter kan sedan nås av utvalda funktioner och nivåer (t.ex. centralt huvudkontor eller regionala och lokala verksamhetschefer).
En instrumentpanel med tydlig grafik gör det superenkelt att få en överblick och att göra en djupgående analys, oavsett om du har 5 eller 5 000 enheter.
Eventuella avvikelser, kommentarer och foton kan snabbt filtreras ut för att åtgärdas av de specifika butikerna. Du behöver inga massutskick, Excel-filer eller manuell administration.
När det är dags att lansera kampanjen har du 100 % kontroll över den och ser till att dina webbplatser är redo att gå iväg enligt varumärkesstandarderna. De digitala checklistorna kan också användas för många andra syften och processer, till exempel dagliga rutiner för öppning/stängning, kvartalsvisa rutiner, centrala revisioner och revisioner, hälso- och säkerhetskontroller, brandskyddskontroller med mera.

Uppföljning: vad hände?
När en kampanj är avslutad är det dags för uppföljning och utvärdering. Du känner redan till dina försäljnings- och konverteringsmått från dina rapporter och KPI:er. Men vad tyckte de anställda om kampanjen? Vad sa kunderna? Hur var det att arbeta med kampanjen? Vad fungerade och vad fungerade inte?
Den här informationen får du inte i en KPI-rapport, men den är ändå viktig om du vill få en fullständig bild av kampanjens effekt.
I Chainformation kan du nu snabbt och enkelt skapa en digital utvärdering/enkät som kan skickas via appen till samma målgrupp som genomförde kampanjen. Här kan du ställa ett antal korta och relevanta frågor, antingen med standardiserade svarsalternativ eller med fritext för kommentarer.
Alla svar samlas i systemets databas och kan nås i realtid. Du kan se vem som har svarat och vem som inte har svarat, och du kan skicka en påminnelse med ett enda klick. Du kan bläddra i data med hjälp av olika filter och enkelt fokusera på enskilda kommentarer.
Precis som checklistorna är detta 100 % digitalt, utan behov av administration eller mängder av kalkylblad och e-post.
Digitala checklistor och formulär kan naturligtvis användas som stöd för alla uppgifter inom verksamheten. Från dagliga öppningsrutiner till kvartalsvisa granskningar och revideringar, introduktion av personal, supportförfrågningar osv.
