De sa alltså att SharePoint var ett snabbt och enkelt sätt att skapa ett intranät för franchiseföretag!
Published 2023-01-03

Låt oss vara ärliga. De flesta av dina franchisetagare och medarbetare tar sina jobb på allvar. Oavsett om de arbetar på det centrala kontoret eller på lokala kontor vill de egentligen bara få saker gjorda. Men ibland kan denna beslutsamhet leda till problem när arbetstagarna behöver information för att kunna utföra sitt arbete på rätt sätt men inte har rätt sätt att hitta den.

När information om förfaranden inte är fritt och lätt tillgänglig tenderar människor att lösa sina arbetsuppgifter på sitt eget sätt, baserat på vad de uppfattar som den “rätta” lösningen. Detta kan fungera bra i vissa fall, men det kan också skapa problem. När anställda går utanför de konceptuella och varumärkesmässiga gränser som du driver ditt franchisevarumärke kan de få en rad oönskade konsekvenser. Om ditt nätverk har medioker prestanda kan detta vara orsaken.

Arbetstagarna tenderar också att kontakta andra butiker eller kontor för att få hjälp, vilket innebär att dyrbar tid och resurser slösas bort i båda ändar på vad som borde vara rena rutinfrågor. Det kan också resultera i att “knappt okej” lösningar från en franchisetagare filtreras till andra försäljningsställen, vilket försvagar den totala prestandan och urvattnar ditt varumärke. I andra fall dyker arbetstagarna in i oändliga e-post- och chattkonversationer utan struktur och utan någon verklig slutpunkt. Det är en mardröm för kommunikationen.

Det är här ett effektivt intranät i molnet är till nytta. Du låter alla i ditt nätverk få tillgång till all information och kunskap de behöver. Det är här som många organisationer instinktivt väljer SharePoint och tänker: “Det är Microsoft, så det måste vara bra och vi borde ha det.”

Om du och din ledningsgrupp tänker så, tänk om.

Börja med varför, inte med hur eller vad

Låt oss börja med att ta bort tekniken från ekvationen och ställa några grundläggande frågor. När du frågar dig själv vad du egentligen vill ha kommer du snart fram till samma slutsats som vi på Chainformation – människor vill helt enkelt ha ett sätt att vara mer produktiva med mindre ansträngning. De vill ha ett enklare sätt att hitta den information de behöver, samarbeta och dela kunskap. De vill föra in de bästa delarna av de sociala verktyg som de privat använder varje dag i en affärsmiljö. I slutändan vill de få sitt arbete gjort snabbare och enklare.

Teknik och IT-system är verktyg, och verktygen ska hjälpa en organisation att få jobbet gjort på enklast möjliga sätt. Men om ett verktyg löser uppgiften, är det då automatiskt rätt verktyg att använda? Det är lätt att gå vilse i en virvel av funktioner och teknik och glömma bort de övergripande målen som utlöste behovet av en ny eller uppdaterad plattform från början. Om du börjar med Varför? och inte med Hur? tror vi att du kommer att fatta ett riktigt bra beslut, vilket gör det möjligt att verkligen förändra sättet att kommunicera och samarbeta i ditt nätverk.

Du behöver förmodligen inte ett SharePoint Intranet – du behöver ett intranät för franchisetagare som är dedikerat till just ditt franchisetagarföretag.

Som franchisegivare är din kärnverksamhet att driva och stödja ditt varumärke och dina lokala franchisetagare, inte att driva IT-projekt eller äga och förvalta system. SharePoint är förvisso ett mycket kompetent system, men det är lite som att hyra en lastbil för att ta bort höstlöv från trädgården. Det är svårt att få den på plats, det krävs många justeringar och lösningar för att få den där du vill ha den, och kostnaderna är också höga. Visst, den tar bort löven från din egendom, men är den verkligen rätt verktyg för uppgiften?

Förmodligen inte. Även om SharePoint fortfarande är ett vanligt verktyg för Fortune 1000-företag på företagsnivå, ifrågasätter mindre och medelstora organisationer i allmänhet och franchiseföretag i synnerhet dess värde. Det främsta problemet som de har med SharePoint är komplexiteten. Vid varje anpassningsomgång måste franchisegivarna ta in IT-konsulter för att få SharePoint-systemet rätt, och eftersom SharePoint-konsulterna tar ut höga avgifter blir kostnaderna snabbt höga. (Typiskt timpris för en senior SP-konsult är cirka 130-150 USD).

När dessa konsulter kommer in i företaget saknar de i allmänhet djupgående kunskaper om franchiseverksamheten i fråga. Därför måste franchisegivaren förklara i detalj vad företaget gör, hur franchisnätverket är uppbyggt och vilken roll intranätet ska spela. Allt detta tar mycket tid, med ständiga fram- och återgångar mellan franchisegivaren och deras SharePoint-konsulter.

Slutligen (efter en okänd tid och faktureringsperiod) kommer SharePoint-systemet att vara färdigt och franchisegivaren är fri att lansera. Men detta ger upphov till en rad problem. Franchisegivaren måste nu bestämma när den ska uppgradera, vad och hur intranätet ska utökas med och när den ska ta in extern expertis. Med andra ord har franchisegivaren blivit ägare och förvaltare av ett komplext IT-system som han eller hon inte nödvändigtvis förstår eller är förberedd för att hantera – ett recept för katastrof och stora kostnader. SharePoint-lösningar är inte heller kända för sin användarvänlighet för icke it-kunniga användare. Vad är meningen med en så avancerad och mycket dyr plattform om ingen inom verksamheten använder den?

Många företag kämpar med att sätta upp rätt struktur, sökfunktion och delningsalternativ på sitt SharePoint-intranät och behöver stöd från externa IT-experter – vilket är kostsamt. Det är inte heller så smidigt att dela information mellan användare som det skulle kunna vara. Samtidigt finner de små och medelstora företag som har installerat SharePoint ofta att det har för många funktioner som inte är relevanta för deras behov som ett franchise-nätverk. I deras fall skulle en strömlinjeformad, branschspecifik intranätlösning för franchisetagare vara ett smartare val.

Så vad är det som skiljer Chainformation åt?

På Chainformation brinner vi för att hjälpa franchisegivare att nå sitt yttersta mål – att hjälpa franchisetagare att bättre följa systemet. När alla platser och all personal fattar beslut och arbetar i enlighet med fastställda standardrutiner (Standard Operating Procedures, SOP) stärks ditt varumärke och verksamheten i stort går smidigare. Baslinjen är stöd till franchisetagare genom effektiv intern kommunikation. Vi vet att tydlig, trovärdig och korrekt information som är tillgänglig i alla dina filialer är den viktigaste ingrediensen i det upprepningsbara receptet som är grunden för framgångsrika franchiseföretag. Vi är erfarna experter med över 20 år av arbete med franchisetagare inom detta område.

Enkelt uttryckt är ett dedikerat intranät för franchisetagare ett molnbaserat intranät som har utvecklats helt och hållet för att uppfylla behoven hos franchisebaserade företag. Vi tror att 90 % av det “tänkandet och planeringen” som krävs för att optimera ett intranät för en franchise redan är gjort i Chainformation-plattformen. Det är en abonnemangsbaserad smart tjänst (SaaS) och erbjuder färdiga lösningar som kan installeras på en bråkdel av den tid och budget som krävs för andra plattformar – inklusive (eller särskilt) SharePoint. I genomsnitt har Chainformations kunder konfigurerat och lanserat sina intranät för franchiseföretag inom 5-6 veckor efter att de har registrerat sig och till en genomsnittlig kostnad som motsvarar ett mobilabonnemang per försäljningsställe.

Chainformation Franchise Intranet är resultatet av över 20 års erfarenhet. Med tusentals butiker, restauranger, gym etc., med ett stort antal användare och franchisetagare i många branscher i 25 länder har vi byggt en elegant, enkel och snabb lösning. I ekosystemet Chainformation drar alla kunder nytta av den gemensamma utveckling som följer av vårt fokus på franchisebranschen – det är den enda typ av kund som vi fokuserar på. Under årens lopp har vi fått förtroendet att leverera fler installationer för franchisetagare än någon annan leverantör i Europa och Chainformation Franchise Intranet har utformats för att omedelbart leverera 70-90 % av de viktigaste funktionerna som ett modernt franchisetagarnätverk kräver, bland annat:

  • Mångdimensionell rollbaserad åtkomst och styrning som ger rätt information till rätt mottagare vid rätt tidpunkt i enlighet med franchisegivarens organisation och nätverksuppsättning.
  • Plattformsoberoende, körs på alla enheter och är 100 % optimerad för mobila plattformar.
  • Användarcentrerat nyhetsflöde och push-notiser till mobila enheter
  • Integrerade digitala checklistor för SOP-efterlevnad, avvikelserapportering och spårning
  • Integrerad chatt/Messenger för lokala lag och superlätta inlägg med ett klick.
  • Fil- och mediebibliotek
  • Sociala funktioner med taggar, kommentarer, gillande, delning av foton, videor och filer.
  • Delade arbetsutrymmen med online-dokumentredaktörer
  • Hantering av digitala franchisemanualer kan utföras online med rollbaserad åtkomst på sidnivå, versionering av ändringsloggar och lässpårning.
  • Franchisetagare i kluster/flera enheter och internationella avdelningar för kedje-i-kedje-upplägg.
  • Stöd för flera språk
  • API:er för integration och anslutning till andra system.

Alla dessa funktioner levereras i en enkel, tydlig och kundanpassad design, vilket gör att alla dina anställda kan komma igång direkt, utan någon tidigare utbildning eller genomgång. Om de någonsin har använt Facebook, Instagram eller LinkedIn kommer de att känna sig bekväma på bara några minuter. Eftersom det är en molntjänst ingår alla uppgraderingar och de rullas ut sömlöst och utan avbrott i systemtillgängligheten.

Det här är bara början på vad vi vet är den verkliga framgången – när du kan driva och stödja dina franchisetagare och ditt nätverk mer effektivt med hjälp av en lösning som är rätt för dig, ökar produktiviteten och ger verklig avkastning. När intranätet för franchisetagare har implementerats fullt ut har vi sett att interna e-postmeddelanden har minskat med så mycket som 80 % och att den tid och de resurser som behövs för att introducera nya anställda och öppna nya butiker har minskat avsevärt.

Den totala kostnaden för en typisk installation av Chainformation Franchise Intranet för en kedja med 30-50 enheter är mindre än kostnaden för ett mobiltelefonabonnemang per försäljningsställe och månad.

Vi erbjuder dig också att testa ditt varumärkes eget intranät i 30 dagar, så att du själv kan se vad det innebär – helt gratis och utan förbehåll.

Med Chainformation har vi kunder i många branscher och specialiserade lösningar för:

Intranät för restauranger, kaféer och QSR

Intranät för detaljhandel, butiker och varuhus

Intranät för gym, fitness, trampolinparker,

Intranät för servicebaserade företag, frisörsalonger, frisörsalonger, bilverkstäder

Slutsats

Allt detta återkommer till Chainformations regel nummer ett om franchiseverksamhet – franchisegivaren bör inte äga och utveckla IT-system. Det finns särskilda lösningar som Chainformation, som tillhandahåller smarta, enkla men effektiva intranätlösningar som inte kräver lika mycket externa resurser och kostnader som SharePoint och andra komplexa generella lösningar.

Investera 20 minuter och boka en demo idag för att se vad det handlar om.

Similar Posts