Chainformation gratulerar våra framgångsrika kunder som tog hem fyra av de sju olika kategorierna i år. Genom åren har många av våra kunder vunnit pris som ledande franchisevarumärken – detta är ingen slump.
Det mest prestigefyllda priset, årets franchisekedja, gick till Jaktia.
Jaktia är Nordens största butikskedja för jakt- och fiskeutrustning och består av cirka 60 butiker i Sverige, Norge och Danmark.
Vi pratade med Anette Johansson, ansvarig för butikssupport på Jaktia, om vikten av att kunna samarbeta och styra konceptet med hjälp av Chainformation:
“Vi är så stolta och glada över utmärkelsen, det är fantastiskt att hårt arbete lönar sig.
När jag tar ett steg tillbaka och tänker på hur informationsflödet var innan Jaktia World (Chainformation). Då var det e-post, brev och en massa långa telefonsamtal, helt omöjligt att nå ut snabbt och effektivt med de verktygen.
På Jaktia World har vi byggt upp ett eget bibliotek fyllt med information till alla butiker. Vi når snabbt och enkelt utvalda roller i tre länder och kan mäta räckvidden för alla tjänster. All kommunikation från huvudkontoret till butiken går via Jaktia World. Även butikerna når varandra med husrannsakan på varor, varningar för stöldgäng m.m.
Kampanjer, koncept, inbjudningar, feedback, utbildningar, information, marknadsföring, allt samlat på ett ställe. “
RUFF Golf vinner i två kategorier: “Framtidens franchise” och “Årets franchise”.
En del av motiveringen lyder: “För att bygga framtidens franchise krävs innovation, kreativitet, beslutsamhet och mod. Särskilt när man utvecklar ett koncept till en helt ny nivå i en miljö där det inte har funnits tidigare…”.
“Vinnaren av Årets franchisetagare är en franchisekedja som har genomfört en enastående expansion i kombination med god ekonomi…”
PÅ bara några år har RUFF Golf växt till 16 enheter och tagit golfen från golfbanorna och in i en golflounge Sverige aldrig sett förut. På RUFF skapar de platser där trivsel, umgänge och förstklassig service är minst lika viktigt som precisionen hos de TrackMan 4-simulatorer de erbjuder.
Vi pratade med Sofia Tegelman, Operations and Franchise Manager på RUFF Golf, om hur de arbetar med Chainformation-plattformen i en snabb expansion:
– Redan från början kändes det viktigt att vår organisation hade en kommunikationsplattform där vi enkelt kan komma åt gemensam information och att vi snabbt och enkelt kan nå ut till alla i organisationen. Via chattfunktionen I Chainformation har vi ett konstant flöde av frågor, uppmaningar eller feedback.
En annan funktion som vi ser stor nytta av är de digitala checklistorna som vi har skapat för att säkerställa att alla våra platser fungerar enligt vårt koncept och SOP. I plattformen delar vi även våra gemensamma dokument, mallar och uppgifter.
Vi känner att vi är världsledande inom vår bransch och arbetar hårt för att utveckla inomhus- och rangegolf. Därför är vi måna om att förmedla och stärka vårt unika koncept inom service, kunskap och kompetens. Genom våra inlägg om centrala och lokala evenemang och effektiv internkommunikation stärker vi vårt varumärke både internt och i andra skedet externt.
För att enkelt följa våra anställda och deras arbete använder vi Chainformations statistik där vi snabbt kan ge support eller hjälp där det behövs. Genom Chainformation och vårt starka koncept kan vi leverera den kundupplevelse som leder utvecklingen och förändrar golf för alltid.”
“Årets franchisetagare” Farhad och Farshad Amiri (O’Learys Uddevalla och Kungälv)
Juryns motivering: “Franchisetagaren är utgångspunkten i alla franchisesystem och därför är detta pris ett av de viktigaste. Årets vinnare sticker dock ut lite extra – Farhad och Farshad Amiri driver på för att ge den bästa kundupplevelsen i stort och smått. De tar nya initiativ för att förbättra sin egen och kedjans verksamhet, är duktiga på personalvård där man alltid försöker se människan och skapa rätt förutsättningar för henne och man har god lönsamhet. De ställer alltid upp frivilligt för kedjans bästa!”
O’learys, tillsammans med Harry’s och Sing-Sing är en del av Social Eatertainment Group.
Social Eatertainment Group är ägare till varumärken i världsklass som O’Learys, Harrys och Sing Sing. Vi har ambitiösa tillväxtplaner för de kommande åren och har idag en närvaro i 13 länder med 140+ enheter.
Chainformation har haft förmånen att vara en del av O’learys varumärkesresa sedan 2003 och vi talade med Rasa Jonyte, som är Project & Operations Support Manager på SEG, om att stödja franchisetagare:
“Flytande intern (mellan franchisetagare och deras anställda) och extern (mellan oss och våra franchisetagare) kommunikation har alltid varit mycket viktig för oss, och nu när vi har tre olika varumärken och 140+ enheter i Social Eatertainment Groups portfölj har denna aspekt fått ännu större betydelse.
Vi har använt Chainformation-plattformen sedan 2003, men den här plattformen är så mycket mer än bara en kommunikationskanal. Det hjälper oss också att förenkla och effektivisera den dagliga verksamheten på våra arenor, bli mer effektiva i driftstöd och kvalitetssäkring inom våra varumärken.
Med funktioner som digitala manualer, checklistor och statistikrapporter kan vi vara säkra på att alla i våra kedjor får all viktig information, följer etablerade rutiner och protokoll. Dessutom hjälper det oss att driva operativ efterlevnad och personalens engagemang.”
Om Chainformation
Gemensamt för alla våra kunder är att de har en framåtlutad ledning som proaktivt utvecklar sina koncept och söker de bästa lösningarna för att bli mer effektiva, ge bättre stöd för sina enheter och i slutändan driva kvalitet, tillväxt och lönsamhet. Chainformations plattform erbjuder lösningar på många av dessa utmaningar.
Under de mer än tjugo år som vi har funnits har vi haft förmånen att arbeta med hundratals varumärken och framgångsrika kedjor av alla storlekar och branscher.
Många har fått pris och utmärkelser – vi vet att det finns ett absolut samband.
Chainformation är en webb- och appbaserad plattform som är unikt utvecklad för att stödja intern kommunikation, dagliga rutiner, manualer och konceptinformation i en digital miljö.
Digitala checklistor, avvikelse- och uppgiftshantering är några av de funktioner som underlättar för restauranger, butiker och andra enheter i kedjan att konsekvent arbeta enligt fastställda rutiner, riktlinjer och koncept.
Snabb, enkel och målinriktad intern kommunikation uppnås genom smart rollhantering i Messenger-modulen, i chattgrupper, forum och till exempel i fildelning av alla typer av digitalt material.
Med Chainformation kan våra kunder expandera snabbt, lokalt, nationellt och globalt utan att förlora fokus på viktig intern kommunikation, kritiska rutiner, kundnöjdhet och följsamhet till koncept och varumärke.
Chainformation presterar vanligtvis bättre än traditionella intranät och kommunikationsappar.